Inleidende lessen – 1

Elk onderdeel met een ster is VERPLICHT VOOR IEDEREEN.

Mijn voorkeurjob

Welk is jouw voorkeurjob en in het verlengde daarvan: wat zijn de resultaten van jouw onderzoek naar het belang om een basiskennis te hebben van het levensbeschouwelijk functioneren van anderen.

Schrijf hierover een reflectie.

Deze opdracht is individueel (maar je mag overleggen met twee al dan niet met eenzelfde keuze).

Score: 15 punten voor inhoud + 5 punten voor schrijfkwaliteit.

Maak je eigen levensbeschouwelijke stamboom

Stel jouw eigen levensbeschouwelijke stamboom op. vader, moeder, grootvaders, grootmoeders, eventueel: ooms en tantes. En ook de droom hoe je zou willen welke levensbeschouwing je eigen kinderen zouden hebben?

Teken deze stamboom en schrijf er een eigen reflectie bij. Denk eraan de culturele context waarin je leeft te betrekken.

Deze opdracht is individueel (maar je mag overleggen met twee al dan niet met eenzelfde keuze).

Score: 10 punten.

Zorg dat je 4 generaties (in rechte lijn) toont (grootouders, ouders, jijzelf, je ‘fictieve’ kind).
Teken de stamboom en schrijf bij elke persoon de levensbeschouwing met een korte toelichting (engagement, vrijwilligerswerk, …).
Knip en plak de schets van de stamboom in je word-document en voeg een 5 tot 10 regels toe waarin je beschrijft wat je vaststelt doorheen de vier generaties.

Ben ik een idioot?

[Klik op de titel]
We bekijken samen de animatiefilm 'Get out'.
Analyseer deze animatiefilm in zijn drie lagen. Wat zegt dit filmpje over 'idioot zijn' en over 'referentiekaders'?

Je schrijft hierover een tekst van minimaal 16 volle lijnen.

Deze opdracht is met z’n tweeën

Score: 15 punten voor inhoud + 5 punten voor schrijfkwaliteit.

Persoonlijk verslag: De verlichting is voor iedereen

Lees de tekst 'De verlichting is van iedereen' (geschreven door VUB-rector Caroline Pauwels) en maak er een korte samenvatting van.

Deze opdracht is (individueel of) met twee.

Te plaatsen in het mapje: Persoonlijk verslag.

Score: 15 punten voor inhoud + 5 punten voor taal (schrijfkwaliteit).

Persoonlijk verslag: Religieus naturalisme

Lees de tekst '(Religieus) naturalisme' (geschreven door godsdienstwetenschapper Taede Smedes) en maak er een korte samenvatting van.

Deze opdracht is (individueel of) met twee.

Te plaatsen in het mapje: Persoonlijk verslag.

 

Score: 15 punten voor inhoud + 5 punten voor taal (schrijfkwaliteit).

.

Persoonlijk verslag: Islam anders bekeken

De Gentse imam Khalid Benhaddou ('Ik stap niet mee in de halalisering van de maatschappij') werd door De Morgen op 26/07/2019 geïnterviewd. Lees hier het krantenartikel. Maak er een korte samenvatting van, of haal één 'verrassend' item uit het interview naar voren en leg het naast de gangbare vooroordelen over de islam.

Deze opdracht is met twee of drie.

Te plaatsen in het mapje: Persoonlijk verslag.

 

Score: 15 punten voor inhoud + 5 punten voor taal (schrijfkwaliteit).

.

Stelling 1: over indoctrinatie

Bespreek (= geef argumenten pro en contra) de volgende stelling:

"Er zou dringend een wet moeten komen die ouders (leerkrachten) verbiedt hun kinderen (leerlingen) te indoctrineren!"

Deze opdracht is individueel of met z’n tweeën.

Te plaatsen in het mapje: Stelling.

 

Score: 10 punten voor inhoud + 3 punten voor taal (schrijfkwaliteit).

.

Stelling 2: Kinderen hebben behoefte aan zowel 'spiegels' als 'ramen'

Bespreek (= geef argumenten pro en contra) de volgende stelling:

"Kinderen hebben behoefte aan zowel spiegels als ramen" (Sharron McElmeel).

Deze opdracht is individueel of met z’n tweeën.

Te plaatsen in het mapje: Stelling.

Score: 10 punten.

Foto-gesprek

Deze taak moet je met z'n vieren maken.

Vraag een fotopakket. Lees de werkwijze.
Schrijf een kort verslag van de samenspraak over deze taak.

Deze opdracht is individueel.

 

Score: 10 punten voor inhoud + 3 punten voor taal (schrijfkwaliteit).

.

Just talking

Peter De Graef is een Vlaamse acteur. In zijn Youtube-opname wil hij ons duidelijk maken hoe we tegen 'wie ben ik' moeten aankijken.

Deze opname is enkel bedoeld als een bijkomende input.

Hier hoort geen opdracht bij.

Link naar enkele levensbeschouwingen

We geven hier enkele interessante websites aan, als bijkomende info:

Hier hoort geen opdracht bij.

Persoonlijk verslag: Wie ben ik? | Idioot of niet? | Hoe positioneer ik mij ten aanzien van levensbeschouwingen?

‘Wie ben ik?’ of ‘Idioot of niet?’ of ‘Hoe positioneer ik mezelf ten aanzien van levensbeschouwingen?’ [Maar eigenlijk gaan de drie titels over hetzelfde vanuit een andere invalshoek geschreven.]

• Schrijf een tekst van minimaal 1000 woorden over dit thema.
• Tel je woorden na in Word en vermeld ze bovenaan je tekst. Heb je bijkomende bronnen gebruikt: geef een correcte APA-referentie (zie SmS). Deze referenties tellen niet voor je 1000 woorden. 
• De tekst moet ingezonden zijn vóór eind september. Wie te laat is, scoort hierdoor lager.

Deze opdracht is individueel (maar je mag overleggen met twee).

Gewicht: 15 punten.

Bepaal zelf wat je wil uitwerken en hoe je dat wil doen (alleen, samen, alleen maar met overleg met een klasgenoot). Vraag tijdig een woordje bijkomende uitleg. Zoek op. Vermeld al je geraadpleegde bronnen (APA-structuur).