3 – Werkdocumenten

Model voor de naamgeving van documenten

Gebruik voor het indienen van taken deze twee documenten

Vul de gegevens correct in. En upload desgewenst het bestand op smartschool in het juist mapje!

Bewaar het document als volgt: “Richting_Familienaam_Voornaam_Omschrijving.Extensie“, waarbij

  • Richting staat voor de klasgroep:
    • 6EcMT3A of 6ECMT3B
    • 6EcWi4A
    • 6LaMT7A
    • 6LaWe8A
    • 6LaWi9A
    • 6MTWe11A
    • 6WeWi14A of 6WeWi14B
  • Familienaam en voornaam: is duidelijk
  • Omschrijving: staat voor je bestandnaam (het onderwerp in één woord gevat)
  • Extensie: het soort document: doc of docx of xlsx of ppt of pptx …

Je plaatst tussen elk onderdeel van de bestandsnaam een ‘underscore’.


Samenwerken

DELEN van het groepswerk:

  • Meermaals zullen jullie een taak in groepjes van twee of drie maken.Bepaal vooraf wie de eindredactie zal verzorgen en het document op Smartschool zal publiceren.
  • Tijdens het werken (in de klas) wordt het groepswerk in WORD gedeeld aan elk groepslid én aan de leerkracht: met het e-mailadres: marc.bittremieux +at+ op-weg.net
  • Als het document afgewerkt is, wordt een eindversie aan iedereen van het groepje bezorgd.
  • De eindredacteur zorgt dat de hoofding volledig is ingevuld en publiceert de eindversie in zijn/haar eigen (juiste) mapje in de uploadzone van Smartschool.

Publicaties op Smartschool

  • Eén van jullie publiceert de taak in naam van de anderen van het groepje op Smartschool. De anderen doen dit NIET.
  • De inzending mag enkel in WORD.DOCX ingezonden worden op Smartschool. De leerkracht kan word-documenten rechtstreeks in Smartschool nalezen, er opmerkingen aan toevoegen en de leerling krijgt automatisch deze correctieversie in zijn/haar Smartschoolmapje. Zend geen PDF-versies in. PDF-documenten worden enkel nagelezen zonder opmerkingen van de leerkracht. Je krijgt dus geen opmerkingen, correcties e.d. (Tevens worden hiervoor punten afgetrokken.)
  • De andere leden van het groepje bevragen de inzender van de taak of de upload geslaagd is en de taak dus effectief gepubliceerd is. Als de upload niet gelukt zou zijn, heeft geen enkel lid van de groep een verhaal tegen het feit dat er ‘geen punten’ op het rapport staan (en dit is zonder pardon!).
  • Als er op een later moment een ‘betere versie van de taak’ gemaakt werd, kan die ook ingezonden worden. Vermeld dan in Smartschool (niet in de taak zelf) steeds: ‘vernieuwde versie‘, zodat de leerkracht deze en niet de eerder gepubliceerde versie naleest en beoordeelt.

De leerkracht verbetert de WORD-versie van de upload en via smartschool wordt die correctieversie aan de uploader bezorgd met mededeling van de punten.

De leerkracht gebruikt voor de beoordeling de volgende codes: I (= inhoud), S (= structuur), T (= taal). Bv.: I: 11/15 – T: 3/5.  (Dus: gebruik de spellingscorrector van Word!)

  • Het is bijzonder belangrijk dat de uploader deze correctieversie downloadt én naar de groepsgenoten doormailt, zodat iedereen van het groepje deze versie ontvangt.
  • Heb je als ‘groepslid-niet-uploader’ nog geen correctieversie ontvangen, bevraag dan de uploader naar deze correctieversie (dat is de verantwoordelijkheid van elk lid van het groepje).
 

Het is een goede studiegewoonte om op stick of op harde schijf een map aan te maken met zowel de originele tekst van het groepje als de correctieversie van die tekst. 

LET WEL:

  • Een correctieversie niet gebruiken tijdens een dagelijks werk-toets of op het examen is een grote nalatigheid van elk lid van de groep.